محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

LUN چیست؟ بررسی مفهوم Logical Unit Number در SAN Storage

LUN چیست؟ کاربرد LUN در SAN چیست؟ چند وقت پیش پروژه ای داشتیم که در آن مجبور به استفاده از چندین SAN Storage مختلف بودیم و در عین حال تصمیم گرفتم در خصوص نحوه استفاده از این نوع دستگاه های ذخیره سازی نیز در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران مطلبی بنویسم با توجه به اینکه همه مطالبی که در توسینسو می نویسیم را سعی می کنیم از ابتدا و مبانی تشریح کنیم این موضوع را نیز از صفر شروع به نوشتن کردیم .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

در ابتدا واژه ای که در خصوص SAN Storage جلب نظر می کند LUN است ، LUN مخفف کلمات Logical Unit Number که ترجمه فارسی آن شماره واحد منطقی ( واقعا وقتی ترجمه میشه باید خندید به واژه ) است در واقع یک شناسه منحصر به فرد است ، شماره ای که با استفاده از آن شما هارد دیسک هایی که در مجموعه SAN Storage قرار داده اید را شناسایی می کنید.

LUN یا Logical Unity Number در SAN Storage چیست

همانطور که در مقاله قبلی خودم در انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران در خصوص Storage صحبت کرده بودم ، رابط ها یا Interface های مختلفی وجود دارند که می توانند با استفاده از پروتکل های اختصاصی خود به هارد دیسک های موجود در SAN Storage دسترسی پیدا کنند ، Interface هایی مثل SCSI و iSCSI و Fiber Channel یا FC از این قبیل هستند .

پروتکل های مورد استفاده در این نوع Interface ها برای برقراری ارتباط و شناسایی یک یا چندین هارد دیسک موجود بر روی SAN از مکانیزمی به نام LUN یا Logical Unit Number استفاده می کنند. اگر وارد کنسول مدیریتی Storage Area Network یا SAN خود شوید بلوک های ذخیره سازی هارد دیسک ها را مشاهده می کنید که آنها همان LUN هایی هستند که Interface ها آنها را شناسایی می کنند. توجه کنید که LUN ها ممکن است متشکل از یک یا چندین هارد دیسک باشند که بصورت Array در کنار هم قرار گرفته باشند.

واژه LUN از زمان استفاده از تکنولوژی قدیمی SCSI مورد استفاده قرار می گرفته است ، در آن زمان هر دستگاه با استفاده از یک Logical Number یا شماره منطقی شناسایی می شد که حداکثر تعدادی که در آن زمان قابل استفاده بود هشت عدد بود. اما امروزه سرورهایی با ده ها یا صدها و شاید هزاران LUN ممکن است مورد استفاده قرار بگیرند و معمولا خیلی خیلی کمتر پیش می آید که از حافظه های داخلی SCSI یا Disk Array هایی با همین تکنولوژی استفاده شود اما به هر حال همانطور که شما به حافظه های SSD می گویید هارد دیسک SSD به ساختار قالب بندی هارد دیسک ها در SAN Storage ها نیز همچنان LUN گفته می شود.

مباحث مربوط به تجهیزات ذخیره سازی شبکه یا در اصطلاح استوریج های شبکه در سه سطح از دوره های آموزشی مطرح می شوند ، در دوره آموزش نتورک پلاس شما در سطح مقدماتی با این تجهیزات آشنا می شوید . در دوره آموزشی استوریج پلاس بصورت حرفه ای تری با این تجهیزات کار می کنید و عملیاتی تر می شوید و در نهایت در دوره آموزشی VCP یا مجازی سازی های مراکز داده عملا با کار کردن با تجهیزات ذخیره سازی دنیای واقعی ، می توانید به این تجهیزات و مفاهیم آنها مسلط شوید.

هر LUN همانطور که قبلا اشاره کردیم به یک Logical Unit مشخص اشاره می کند که این Logical Unit می تواند قسمتی ، کل یا حتی مجموعه ای از هارد دیسک ها باشد که در Enclosure دستگاه ذخیره سازی SAN شما قرار گرفته اند. بنابراین یک LUN می تواند به مجموعه ای از RAID ها ، یک دیسک تک یا یک پارتیشن یا حتی چند پارتیشن روی چندین هارد دیسک مختلف اشاره کند. در بسیاری موارد و در واقع در اصطلاح عام Logical Unit را معمولا به عنوان یک دستگاه جداگانه می شناسند که این دستگاه ( هارد دیسک ) یک LUN محسوب می شود.امیدوارم مورد توجه شما قرار گرفته باشد ، لطفا نظرات خود را در این خصوص در ادامه مطرح کنید. توسینسو باشید


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات